Merkkleding als statussymbool voor jongeren

Tegenwoordig zie je steeds vaker jongeren (15 t/m 23 jaar) rondlopen in dure merkkleding en/of accessoires. Je kunt het zo gek niet bedenken of jongeren kopen het product, bij voorkeur van grote merken als Gucci, Louis Vuitton en/of Northface. Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg is gebleken dat over het algemeen geldt dat het merk telt en het kledingstuk van ondergeschikt belang is. Er is zelfs gebleken dat personen die merkkleding dragen, rijker ingeschat worden en betere kansen op een goede baan hebben. Voor jongeren draait het dan weer allemaal om het zien en gezien worden en de indruk die ze kunnen maken op hun omgeving. Onderstaand worden de drie populairste merken/winkels van 2018 besproken. Deze winkels zijn vaak alleen in de grote steden of online te vinden en worden dag en nacht beveiligd middels surveillance en een mistgenerator.

Northface

Northface is oorspronkelijk (en nog steeds) een merk dat bedoeld is voor de sportieve buitenmens. Het merk verkoopt allerlei praktische kleding tegen de regen, wind of koude omstandigheden. Desalniettemin is het merk, sinds ongeveer 5 jaar, overgenomen door voetbalfans en wordt het nu gezien als een merk voor zogeheten ‘Ultras’ of ‘Hooligans’. Kijk maar eens naar een gemiddeld uitvak bij een voetbalwedstrijd in de Nederlandse Eredivisie. Je zult minimaal 25% in zwarte of donkergrijze kleding van Northface zien.

Lyle & Scott

Lyle & Scott is een kledingmerk dat is over komen waaien vanuit het Verenigd Koninkrijk. Voornamelijk in Engeland wordt het kledingmerk gezien als statussymbool voor de Casual Football fan. Rondom grote sportevenementen in Engeland zul je het merk en logo (gele adelaar) veelvuldig terug zien op de T-shirts, polo’s en jacks. Nog niet heel lang is dit merk populair in Nederland. Vooral winkels als Hudson Bay en de Bijenkorf hebben ervoor gezorgd dat het merk steeds meer werd verkocht. Deze winkels hadden een aparte afdeling met kleding van dit merk in hun winkels hangen en gaven zo meer bekendheid aan dit onbekende merk. Kortgeleden heeft Lyle & Scott zelfs een eigen vestiging geopend in een dure winkelstraat in Rotterdam. Hiermee toont het aan dat het in Nederland wel degelijk groeit qua populariteit.

Louis Vuitton

Louis Vuitton, is in tegenstelling tot de andere twee merken, geen statussymbool voor de hedendaagse voetbalfan. Louis Vuitton wordt veelal gedragen door de Nederlander met een leeftijd tussen de 30 en 35 jaar oud. Louis Vuitton is een echt luxemerk en laat zien hoeveel geld je hebt en/of hoeveel geld je uitgeeft aan kleding. Daarom wordt ook dit merk gezien als een echt statussymbool onder de jongeren, anno 2018.