Waarom een PIM systeem handig kan zijn voor jouw B2B shop

Veel groothandels en fabrikanten houden hun productinformatie bij in hun ERP of boekhoud systeem. Maar pakketten als SAP,  Exact of Unit4 zijn niet altijd helemaal gemaakt voor het opslaan van rijke content voor webshops. Beperking in aantal karakters? Geen video? Beperkt aantal afbeeldingen? Je wilt je toch niet laten beperken door je systeem?

Een PIM systeem is een Product Information Management systeem, en het kan jou helpen om alle rijke content rondom je producten centraal te beheren. Als groothandel, retailer of fabrikant heb je eigenlijk bij uitstek al veel producten en meerdere gebruikers die de informatie nodig hebben. Wanneer je de webshop koppelt met een PIM systeem, kun je daar de informatie compleet en up to date houden, en automatisch de productinformatie toevoegen aan producten.

Eén centraal systeem

Wanneer er verschillende mensen met een grote hoeveelheid aan productinformatie werken kan het zijn dat de informatie niet altijd compleet of correct is. Door een afwisselend assortiment wordt dit nog eens een extra grote uitdaging. De informatie is dan bijvoorbeeld opgeslagen op meerdere locaties en in verschillende formats.

Een PIM systeem biedt dus één centrale locatie met alle productinformatie. Het voorkomt fouten in de productbeschrijving en geeft snel overzicht of de informatie compleet is. Productinformatie wat aangepast moet worden kan nu in een handomdraai op één locatie en past dit automatisch aan waar je productinformatie is weergeven.

Eenduidig format

Klanten verwachten productinformatie te zien in verschillende vormen zoals een beknopte beschrijving, specificaties, foto’s en bijvoorbeeld video’s. Uitgebreide informatie helpt om de conversie te verhogen, maar managet ook voornamelijk de verwachtingen van de klant. Het verkleint de kans op vragen en retouren, én het verhoogt de klanttevredenheid.

Een PIM systeem helpt je dus om alle informatie op dezelfde manier op te slaan en te beheren. Dit is een extra voordeel als je de producten in meerdere landen verkoopt en deze informatie in meerdere talen aanbiedt.  

Automatische distributie

Naast de verkoop in je webshop, biedt je jouw producten misschien ook aan op andere kanalen zoals online marktplaatsen en vergelijkingssites. Amazon en Bol hebben bijvoorbeeld eigen categorieën en eisen waar jouw productinformatie aan moet voldoen. Het handmatig aanpassen van deze informatie voor ieder kanaal kan veel werk zijn. Zeker wanneer de leverancier een aanpassing doorvoert en jij dit op ieder kanaal moet veranderen.

Een PIM systeem maakt het mogelijk om simpel een product feed te delen en om per kanaal te beslissen welke informatie wel en niet getoond wordt. Bij veranderingen kan de informatie automatisch worden aangepast en dit zal je veel tijd besparen!

Controle en gemak

Zoals hierboven beschreven wordt je productinformatie met een PIM systeem dus op eenzelfde manier weergeven, bewaard en beheerd. Het biedt je structuur in je dagelijkse werkzaamheden, scheelt je tijd en verbetert de klantbeleving.

Naast een gemakkelijke ervaring geeft het je ook meer controle wanneer er verschillende mensen met de informatie werken. Personeel kan informatie gemakkelijk opzoeken en aanpassen zonder dat er problemen ontstaan. Je kunt ook nog eens bepaalde rollen toekennen aan gebruikers van een PIM systeem. Dit zorgt ervoor dat zij wel het recht hebben om iets aan te passen, maar niet de autorisatie om iets online te publiceren.

Hogere conversie

Het laatste, maar zeker niet het minste voordeel van een PIM systeem is de mogelijkheid om meer te verkopen. Goede kwaliteit productinformatie helpt je om op te vallen tussen je concurrentie en om beter gevonden te worden in Google.

Ook kun je aan de achterkant goede relaties leggen tussen producten waardoor je verwante en alternatieve producten kunt laten zien aan de gebruiker. Dit verhoogt mogelijk de bestelwaarde per klant en de omzet in het algemeen!

Conclusie

Een PIM systeem kan een oplossing bieden, en zeker voor in B2B shops. Het toevoegen van rijke content aan je producten stimuleert de verkoop. Laat je dan ook vooral niet beperken door het systeem wat je gebruikt. Een PIM systeem is er om jou te helpen in het dagelijkse beheer van je uitgebreide productinformatie!